sobota 3. dubna 2010

Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow (1967)


Co bych to vedl za blog, abych v krátkosti nezrecenzoval jedno z nejlepších alb doby? Tady ho tedy máte:

Dost možná nejlepší album psychedelické éry vůbec. Rozhodně však nejoceňovanější album kapely Jefferson Airplane z kalifornského San Francisca, která, společně s žánrově podobnými Grateful Dead nebo The Doors, určovala hudební ráz doby.
Proč je vůbec Surrealistic Pillow tak vyhlášené?
Důvod č. 1 - White Rabbit. Ano, právě na téhle desce se poprvé objevila nejslavnější verze hymny všech "hipíků" (první verze WR nahrána již o rok dříve kapelou The Great Society). Dokonalá skladba kloubící v sobě Alenkou v říši divů inspirovaný psychedelický text s lehce bluesově znějící kytarou Jormy Kaukonena, pevnou basovou linkou Jacka Casadyho a hlavně pak řízným, postupně gradujícím zpěvem nepřekonatelné Grace Slick.
Důvod č. 2 - Dominance "bílého králíka" jakožto absolutního hitu je však zcela zdánlivá. Album totiž obsahuje i další, zcela zásadní písně, které tvoří základ vší tvorby Jefferson Airplane. Co skladba, to by byl v kterékoliv "menší" kapele nosný hit. Ne tak zde. Písně jako Somebody To Love, Today či Embryonic Journey jsou White Rabbit VELMI těsně v patách.
Zajímavé je, že většina zarytých "Jeffersoňáků" (skromně se počítám mezi ně) není (nejenom) na tomto albu schopna určit svoji nejoblíbenější píseň - všechny se jim zdají až neskutečně vyrovnané. I to o něčem svědčí. Surrealistic Pillow je totiž masterpiece psychedelického rocku, který ani po stém přehrání ani sekundu nenudí. (tato má recenze ve stejném znění na www.cdklub.net)

Songy jsem vybral podle provařenosti. Jefferson Airplane nejsou totiž jen White Rabbit a Somebody to Love.

Jedna z mých nej věcí od JA vůbec:


a "take me to the circus tent where I can easily pay my rent" :-)

5 komentářů:

  1. Jestli tohle album náhodou někdo nemá:

    http://www.megaupload.com/?d=unx6agiu

    http://rapidshare.com/files/43022757/Jefferson_Airplane_-_Surrealistic_Pillow_-_1967.rar.html

    OdpovědětVymazat
  2. Je pravda, že ze začátku jsem byla přesvědčená, že králík je z toho alba nejlepší písnička, ale postupem času, po několikanásobném přehrání celého cédéčka, jsem dospěla k názoru, že skutečně nelze určit "nejlepší" skladbu. A to zarytej "Jeffersoňák" nejsem. zatím. :)
    Tohle album mám hodně ráda. Ale musím se přiznat, že o trošku víc mám radši Crown of Creation. :)
    Jo a pěkně se čtou ty Tvoje recenze!

    OdpovědětVymazat
  3. Mám naprosto stejnej názor, a to se za zarytého Jeffersoňáka považuju :-) Osobně mám album SP od nich nejraději ze všech. Crown of Creation je taky parádní, ale já mám slabost pro období do konce 67. roku :))
    A děkuju za pochvalu! Jsem rád, že to aspoň někdo čte. A P.S. nejsi na lidech nebo fejsbuku? mám pocit, že jsem tam nějakou podobnou dívku/ženu s takovýmto vkusem viděl :D

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem. Mám xichtbůk, největší kradač času. :D Ale pochybuju, že jsem to byla já, koho jsi viděl. Nejsem jediná.

    OdpovědětVymazat
  5. Ano, ano, ano! Xichtokniha je hrozná věc. A přitom vlastně úplně k ničemu. :D

    OdpovědětVymazat